Alla har nog hört uttrycken någon gång. Modeslavar och fashionistas som alltid dyker upp i de mest särpräglade outfitsen, syns vid varje modevisning på första raden och är de första att lägga ut de senaste uppdateringarna på Instagram och personliga bloggar. Men vilka är dessa personer? Hur försörjer de sig och hur viktiga är deras ord?

Modeslav vs fashionista

För det första kan man börja med att reda ut begreppen modeslav och fashionista. En modeslav är en person som älskar kläder och mode, följer trender till punkt och pricka och har ofta en överfylld garderob. De är dåliga på att ifrågasätta trender och ska helt enkelt bara ha det senaste, oavsett om de gillar det eller ej.

En fashionista är en person som vet allt om modet. Ofta bloggar personen dagligen om mode, följer med på modeveckorna och rapporterar om allt som setts. De är klädda i det senaste modet och inte sällan varvar de billiga kläder med svindyra märken. De brukar även ha många följare som ser upp till deras kunskap och vill efterlikna dem. Det är vanligt att en fashionista även jobbar i modebranschen eller är känd för sin stil. En fashionista skulle hellre lägga sina pengar på kläder än mat. Men de behöver inte vara modeslavar.

Vilka är de?

En modeslav kan vara precis vem som helst och kan jobba med vad som helst. Det är en vanlig person som vill vara “inne” 24 timmar om dygnet och aldrig vara omodern. En fashionista är däremot ofta någon som förknippas med modebranschen, kanske jobbar de som stylister eller bloggare, är själva designers, eller har en kulturell status i samhället. Vissa personer som arbetar som fotomodeller, artister eller skådespelare är så modemedvetna att de blir mer berömda för sina stilar och efterapade; folk glömmer till sist varför de blev kända från början.

En fashionista har dock större betydelse för andra människor än en modeslav, eftersom han/hon själv ofta bidrar med att skapa trender. Exempel på kända fashionistas är Alexa Chung, Sienna Miller, Kim Kardashian och modebloggaren Kenza.